Kőfelverődés, szélvédő javítás
A kőfelverődéses szélvédő sérülések nap, mint nap előforduló balesetek közé tartoznak. Ha rövid időn belül foglalkozunk a sérüléssel, több tízezer forintos cserét is spórolhatunk meg.
Magyarországon 1983 óta kötelező a rétegelt szélvédő.
Ez a fajta biztonsági üveg úgy készül, hogy két üveget illesztenek egymáshoz.
Ezeket vinil-polibutirátból (PVB) készült választólemez tartja össze, ami nem hasad és nyújtható.
Ütközés esetén a PVB választólemez összetartja az üvegdarabokat, biztosítja az átláthatóságot és az üvegfelület kohézióját.
A rétegelt szélvédő további előnye, hogy kőfelverődés esetén csak a külső réteg sérül, ami szinte nyom nélkül javítható, feltéve, ha időben fordulunk megfelelő szakszervizhez.
Az idő különösen fontos, mert a repedésbe jutott szennyeződést nem lehet eltávolítani, és ilyen esetben a javítás sem megoldható. Menetközben a szélvédő a karosszériával együtt vetemedik, és a feszültség hatására az ártatlannak tűnő, apró sérülés rövid idő alatt hosszú repedéssé nőhet.
Forduljunk minél előbb szélvédő javítással foglalkozó szakszervizhez!
Műszaki vizsgán csak a sérült szélvédő okoz gondot, a javított nem. A hatályos jogszabály úgy fogalmaz, hogy a vezető látóterében semmilyen sérülés nem lehet a szélvédőn. A látótérbe az szélvédő üveg azon része tartozik, amit lefed az ablaktörlő.
Milyen szélvédő sérülések javíthatók?
Ha a kőfelverődés nyomot hagy az üvegen, akkor a szélvédő külső rétege reped meg, és légbuborék kerül a rétegek közé.
Kőfelverődés okozta szélvédő repedés többféle formáját különböztetünk meg:
A leggyakoribb a szélvédő kagylós repedése, kör alakú szélekkel, a középpontban tisztán kivehető az ütés helye, apró luk formájában.
A szélvédő csillag alakú repedésénél egy pontból több vékony szál indul tetszőleges irányokban.
A szélvédő kombinált repedésnél pedig a kagylósból indulnak meg a vékonyka szálak.
A szélvédő javítás menete
A szélvédő javítás lényege, hogy a speciális, műgyanta alapú anyagot bejuttatjuk a légbuborékba. Megszüntetjük a kilátást zavaró dolgokat, és megakadályozzuk a továbbterjedést is. A szélvédő javításhoz speciális szerszámokra van szükség .
Ellenőrizni kell, hogy a szélvédő repedése nem tartalmaz-e piszkot vagy nedvességet.
Amennyiben tiszta és száraz a lyuk, felhelyezhető a szélvédőre az injektor.
Ha az injektor stabilan áll megkezdődhet a szélvédő javítás, akkor lehet a nyomást adagolni, apró lépésekben. A szélvédő javításakor a műgyanta a lyukon keresztül fogja kitölteni a teljes üreget. A nyomás növelésével és ellenirányú váltogatásával tudjuk a legvékonyabb részekhez is eljuttatni az anyagot. Ez a szélvédő javítás folyamatának legnagyobb odafigyelést igénylő része, a műgyanta ugyanis UV fényre keményedik, és minél vékonyabb rétegben van jelen, annál gyorsabban. A szélvédő javítás esetén már néhány perces injektoros beavatkozás után szemmel látható, hogy teljes mértékben megtelt az üreg.
A következő szélvédő javítási művelet a keményítés Néhány percig nyomás alatt UV lámpával világítjuk meg az anyagot.
Az injektort leszerelve, egy műgyantával megkent lapkát helyezünk a néhai sérülés helyére, és újabb UV fényes kezelés következik.
Néhány perc múltán az egészet lebontva, a szélvédő üvegre merőlegesen tartott pengével lekaparható a felesleg gyanta.
Szükség esetén polírozás zárja szélvédő javítás folyamatát.
A szélvédő javítás hosszú repedések esetén még nagyobb odafigyelést igényel.
Mindig a szélvédő szélénél kell kezdeni a javítást, mert ott lehet picit szétfeszíteni a repedést.
Az injektort felhelyezve, lassan toljuk végig azt a repedés vonalán.
Nagyon jól látszik, ahogy a műgyanta halad a repedésben. Az injektor mögött rögtön lapkázni kell, mert ott már megindul a keményedés.
A repedés végét le kell zárni, nehogy a feszítés hatására, vagy feszültség hatására tovább terjedjen. Ezt legjobban a kagylós repedés gátolhatja meg. Létre kell hozni egyet, néhány milliméterre a repedés végétől. Erre a célra tökéletes egy multi szerszám, amihez üvegfúró fej tartozik.
A szélvédő javítás művelet nagy gyakorlatot és biztos kezeket kíván!
Csak a felső rétegben szabad fúrni, ha megsérül a két réteget elválasztó ragasztó, kidobhatjuk a szélvédőt. A repedés mélysége látszik, addig kell a furatnak is tartania. Ha a fúrás elkészült, akkor egy varrógéptű alakú eszközt kell a lukba helyezni, és apró ütést mérni a tetejére. Ezzel egy szép kagylós repedés jön létre. Ide is fel kell helyezni egy másik injektort, az előbb leírt módon javítható az általunk okozott kagyló, majd szép lassan lehet közelíteni a másik irányból haladó injektor felé.
A találkozás helyén láthatóan összefolyik a két irányból érkező műgyanta és eltűnik a hosszú repedés. UV-zés, lapkázás, kaparás, néhány perc, és befejeződik a művelet.
A szélvédő javítás megkezdése a repedés fajtájának megfelelően többféle műgyantából kell kiválasztani a legmegfelelőbbet. Ezt csak tapasztalat alapján lehet megtenni.